Defibrylator (AED) w budynku myszkowskiej komendy
Komenda Powiatowa Policji w Myszkowie została wyposażona w Automatyczny Defibrylator Zewnętrzny (AED). Jest to urządzenie, którego należy użyć w przypadku udzielania pomocy osobie, u której doszło do nagłego zatrzymania krążenia – gdy osoba jest nieprzytomna i nie oddycha. AED został umieszczony w poczekalni budynku Komendy przy ulicy Kościuszki 105, by zwiększyć bezpieczeństwo zarówno mieszkańców miasta, jak i osób przebywających na jej terenie.
Po raz pierwszy zabieg defibrylacji wykonany został w 1947 roku przez amerykańskiego chirurga. Defibrylacja zakończyła się sukcesem i stała się złotym standardem postępowania w nagłych zatrzymaniach krążenia.
Statystyki pokazują, że defibrylacja wykonana w czasie ok. 1 min od nagłego zatrzymania krążenia jest w 90% efektywna, po 5 min – w 50%, a po 7 min – w 30% efektywna. Co świadczy o tym, że z każdą minutą spada ona o około 10%. Z tego względu dostęp do urządzeń zdolnych do przeprowadzenia defibrylacji powinien być powszechny po to, by jak najszybciej udzielić pomocy.
W ramach Programu Powszechnego Dostępu do Defibrylacji (Public Access Defibrillation Program) Komenda Powiatowa Policji w Myszkowie została wyposażona w Automatyczny Defibrylator Zewnętrzny (AED). Jego obsługa nie wymaga specjalistycznego przeszkolenia. Po uruchomieniu urządzenie wydaje jasne i zrozumiałe polecenia głosowe. Oprócz komunikatów dźwiękowych samo urządzenie i jego poszczególne elementy są oznaczone tak, żeby nawet osoba, która ma kontakt z AED po raz pierwszy, bez komplikacji obsłużyła urządzenie. Komunikaty obejmują nie tylko samą obsługę urządzenia, ale także za ich pomocą udzielane są rady i wskazówki dotyczące procedury udzielania pierwszej pomocy.
AED, który znajduje się w poczekalni komendy na pewno wpłynie na zwiększenie poczucia bezpieczeństwa interesantów, ale również pracowników cywilnych i policjantów pełniących w niej służbę.
Automatyczny Defibrylator Zewnętrzny (AED) został zakupiony z inicjatywy Zarządu Wojewódzkiego Niezależnego Samodzielnego Związku Zawodowego Policjantów Województwa Śląskiego, Śląskiego Zarządu Wojewódzkiego Związku Zawodowego Pracowników Policji w Katowicach i Wojewódzkiego Zarządu Zakładowego Niezależnego Samodzielnego Związku Zawodowego Pracowników Policji w Katowicach oraz współpracy Wydziału Zaopatrzenia i Wydziału Doboru i Szkolenia Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach. Środki na zakup urządzeń zostały pozyskane z Funduszu Prewencyjnego PZU.