Zakupy w sieci? Nie daj się nabrać!
Kupujesz na aukcjach internetowych? Korzystasz z portali aukcyjnych? Uważnie czytaj opisy przedmiotów i rozważnie przelewaj pieniądze za wybrany towar, bo możesz kupić „kota w worku”. Sprawdź też, czy przesłany link, rzeczywiście kieruje cię w odpowiednie miejsce. Bądź ostrożny!
Zakupy przez internet to już codzienność. Szczególnie teraz w dobie epidemii, gdzie zaleca się ograniczenie wychodzenia z domów. Surfowanie w internecie w poszukiwaniu konkretnego towaru nie jest więc czymś wyjątkowym. Szczególnym zainteresowaniem cieszą się portale aukcyjne, gdzie często sprzedawane są rzeczy po atrakcyjnych cenach. Szybko znajdujemy interesujący nas przedmiot, dwa kliknięcia i już kupione. Teraz tylko zapłata i oczekiwanie na przesyłkę… Niestety zdarzają się sytuacje, gdzie jesteśmy rozczarowani, a nawet oszukani, ponieważ:
- dostajemy przesyłkę, ale produkt, który kupiliśmy jest zupełnie inny, niż ten, który otrzymaliśmy;
- nie dotarła do nas żadna przesyłka, a sprzedający nie odbiera telefonu;
- sprzedający nie odbiera telefonu, ale tylko od nas. Z innych numerów połączenia są odbierane, a kupiony przez nas towar wciąż jest oferowany do sprzedaży;
- sprzedający otrzymał od nas zapłatę, nie wysłał towaru. Po kilku dniach się odezwał i stwierdził, że odeśle pieniądze, których niestety do tej pory nie ma na naszym koncie.
To tylko niektóre sytuacje zgłoszone rybnickim stróżom prawa. Podobnych przypadków zapewne jest znacznie więcej. Dokonując więc zakupów przez internet, zachowajmy czujność i zdrowy rozsądek.
Bez zastanowienia przelewamy pieniądze niejednokrotnie w wysokich kwotach. Nie mamy czasu na czytanie regulaminów portali lub sklepów internetowych, nie mówiąc o wnikliwym przejrzeniu opisu aukcji. Finał takich przyzwyczajeń może być bardzo przykry. Często zostajemy na lodzie, nie mając ani towaru, ani pieniędzy. Dlatego nie dajmy się oszukać!!!
Myszkowscy policjanci apelują i proszą o rozwagę!!!
Korzystając z aukcji internetowych, portali aukcyjnych:
- „poznajmy” sprzedającego – poświęćmy czas na zapoznanie się z opisem firmy lub osoby sprzedającej. Zorientujmy się, od jak dawna zajmują się oni sprzedażą, korzystając z danego konta. Przeczytajmy opinie i komentarze wystawione przez innych użytkowników oraz dowiedzmy się, ilu klientów korzystało z usług danego sprzedawcy;
- zwróćmy uwagę na cenę produktu — jeśli jest ona zbyt niska, zastanówmy się, czy towar nie jest podrobiony. Nie dajmy się nabierać na „wyjątkowe okazje”. Rzadko zdarza się, aby wartościowa rzecz była sprzedawana za grosze;
- czytajmy regulaminy sklepów i opisy aukcji – wnikliwie czytajmy opisy oferowanych towarów oraz regulaminy sklepów lub aukcji. Oszuści często bazują na grze słów, wykorzystując nasze roztargnienie i brak szczegółowego zapoznania z przedstawionymi przez nich treściami;
- ostrożnie z adresem wysyłki – nie podawajmy za pośrednictwem wiadomości e-mail swoich danych teleadresowych. Adres do wysyłki, w większości przypadków, wysyłany jest automatycznie przez portal aukcyjny, z którego skorzystaliśmy;
- potwierdzenie zakupu – ostatnią kontrolą — po zakupieniu danego towaru z reguły na adres e-mail powinniśmy otrzymać potwierdzenie dokonania zakupu. Upewnijmy się, że to potwierdzenie dotyczy przedmiotu, który został przez nas zakupiony. Sprawdźmy również, czy warunki dostawy są zgodne z opisywanymi wcześniej. Jeśli nie, kontaktujmy się ze sprzedawcą lub administratorem serwisu, aby wyjaśnić wątpliwości;
- zachowajmy korespondencję ze sprzedającym oraz potwierdzenie wykonania przelewu – w przypadku oszustwa, będzie to dowód potwierdzający zakup;
- przypatrzymy się przesyłanym linkom – zwróćmy szczególną uwagę na przesyłane linki, które niejednokrotnie do złudzenia przypominają adresy stron banków, czy aukcji internetowych, na których trzeba się zalogować. Oszuści w ten sposób chcą uzyskać niezbędne dane, potrzebne do wyczyszczenia naszego bankowego konta. Danymi mogą się także posłużyć do innych celów przestępczych.